Et udfordrende eventyr

For garvede adventure racere og action-hungrende motionister

Masterdistancen vil i 2019 igen blive en del Adventure Race Euroseries.

Det betyder, at vi lægger en ære og stor indsats for at skabe et uforglemmeligt eventyr og vise noget af Danmarks vildeste natur. Holdene bliver nødt til at navigere fjernkystlinjer, endeløse hede, enkle floder, store fjorde, grønne skove.
Holdene vil opleve opgaver, der involverer både kulturelle, historiske og naturlige landemærker, uden at gå på kompromis med ånden i en ægte ekspeditions eventyrkørsel. Vi vil afslutte masterdistancen med en mindeværdig og tilskuermindelig prolog.

Afstanden på løbet vil være tæt på 450 km og vil gå fra A – B.
Danmark har mange mindre skråninger, hvilket gør det lidt sværere at finde en god rytme for holdene. Derudover har vi mange områder med blandede overflader, så Masterdistancen vil stille store krav til hold, til at skifte mange gange undervejs. Søvn, sult og temperaturudsving er også udfordringer for holdene. De hurtigste teams kan klare sig uden søvn, men alle får mindst to overnatninger på ruten.

Velkommen til et ægte eventyr, der tester dine teamfærdigheder til et maksimum, men giver dig en oplevelse af livet.

PRÆMIER
10.000 EURO, fristarter til 2020 og fede produkter, større bliver det ikke.
1. pladen: 5.000 euro + fristart til 2020.
2. pladsen: 3.000 euro
3. pladsen: 2.000 euro
4.-6. pladsen: produkter

Lodtrækning med en fristart til YACS 2020, blandt alle gennemførte hold.

VARIGHED
40 – 60 timer

ROADBOOK
Download roadbooken til YACS ARES ruten her fra kl 19.00 onsdag d. 15/8:

Roadbook

Etape overblik

DISCIPLINER
Padling (kajak/kano) 30%
Trekking/Løb 30%
MTB 35%
Svømning 3%
Reb/klatring 2%
Navigation 100%

PADLING (KAJAK/KANO)
Padle etaperne kan komme til at foregå både på åer, søer og mere åbent vand. Alle hold kommer til at ro dele af løbet i mørke. Etaperne vil i høj grad komme til at teste holdenes evne til at holde en stabil fremdrift over lang tid.
Etaperne på vandet foregår enten i 2 kanoer eller 1 dobbeltkajak og 2 enkeltkajakker. Dette udstyr stilles til rådighed af arrangørerne.
Det er tilladt at medbringe egne padler, pagajer og veste. Har man ikke selv dette udstyr, kan det lånes af arrangørerne. Udstyret udleveres før start, så holdet selv har ansvaret for at det bliver placeret i de rigtige tasker.

TREKKING/LØB
Løbe etaper (til tider også kaldet trekking, da tempoet falder en del gennem racet) kommer til at foregå i mange forskellige typer terræn. Og modstanden fra terrænet vil også variere en del gennem løbet. Navigationen på disse etaper vil til tider være simpel, og på andre tider meget krævende, og endda i mørke. Kort sagt, forvent varierede løbeetaper. Etaperne til fods vil både være korte, og give en tiltrængt pause fra andre discipliner, og så lange at de virkelig bliver en fysisk og ikke mindst mental udfordring for holdene.

MTB
MTB’en bringer holdene vidt omkring. På to hjul kan holdene tilbagelægge store distancer, og de hold som er gode til at hjælpe hinanden, vil kunne holde rigtig høj fart på nogle af strækkene. Men MTB etaperne kommer også igennem terræn hvor MTB’en kommer til at føles som en klods om benet.

SVØMNING/VADNING
Holdene skal forvente at blive våde mere end en gang. Også selv om solen skinner under hele løbet.
På svømmeetaperne skal der bæres svømmevest/redningsvest. På etaper med vadning er svømmevest ikke obligatorisk, men derfor kan man godt komme på lidt dybt vand. Vi sender dog ikke holdene ud i noget vi ikke selv har testet først.

REB/KLATRING
Deltagerne skal være fortrolige med deres klatreudstyr, for de kommer til at bruge det flere gange undervejs. Og til forskellige aktiviteter. De skal forvente at møde

  • Klatring
  • Svævebane (arrangør stiller udstyr til rådighed, på nær sele)
  • Ascending
  • Rapelling

NAVIGATION
Gennem hele løbet skal holdene selv navigere. Holdenes navigatører bliver udfordret både på at kunne overskue og gennemskue lange vejvalg, og på at kunne finde poster i krævende terræn. I tillæg vil der være stræk som bliver så lange at koncentrationen svigter undervejs, her vil de dygtigste navigatører have forberedt så på hvordan de får koncentrationen sporet tilbage på kortet.